Съвети от логопеда Анна Влаева
Илюстрация: Guliver / iStock
Проблемите в усвояването на даден език са строго индивидуални. Необходимо е преодоляването на трудностите да се съобрази и нагоди към всяко едно дете. С други думи - това, което може да подейства прекрасно при едно дете, може да се отрази негативно на друго. Ето защо, предлагам действия, които съм изпитала и работят добре. Нюансите можете да определите сами, заедно с детето или с неговия учител/терапевт.
Защо децата бъркат кирилица с латиница
Какъв е мащабът на проблема?
Ще узнаете, ако определите трудностите на детето - леки, средни, тежки? Когато оцените положението, ще ви е лесно да откриете правилната посока.
Какви са вашите възможности?
Спрямо вашите приоритети и разбирания, можете да действате по различен начин. Моят съвет е да се работи за облекчаване на трудностите, а не да се засипва детето с още повече упражнения, които само ще усложнят ситуацията.
Вие решавате дали има или няма време за научаване на втория език; дали бихте пробвали сами да обясните на детето или предпочитате да ползвате услугите на учител/ логопед/ терапевт.
Ето няколко идеи за вкъщи:
Можете да съпоставите двете азбуки, както и техните звукове.
Седнете с детето и напишете двете азбуки на един голям картон. С моливи оцветете буквите, които си приличат, които се различават и еднаквите. На друг картон направете същото за звуковете.
Не забравяйте да уточните разликата между звук и буква! (звуковете се чуват и говорят, буквите се четат и пишат, или, с други думи, буквите са “картинките”на звуковете).
Обърнете специално внимание на еднаквите букви, но с различно произнасяне и на еднаквите звукове с различно изписване. Тази пригледност може да се окаже достатъчна за изкореняване на проблема.
Можете да измислите заедно с детето различни игри, в които то да открива или да си измисля грешки.
След като сте уточнили разликите в изписването и произнасянето, можете да затвърдите наученото в игри. Вие пишете нещо грешно, детето ви поправя. То пише нещо грешно, вие трябва да откриете неговата грешка. Колкото по-весела и забавна игра направите, толкова по-добре детето ще затвърди наученото.
Можете да спрете ръкописното писане за определено време.
Понякога ръкописната азбука идва в повече. Има училища, в които се държи на ръкописното писане и на чуждия език. Ако забележите, че детето се затруднява и грешките изобилстват при ръкописно писане, забавете темпото там. Уточнете изписването на буквите бавно и отначало.
Можете да спрете за известно време изучаването на втория език.
Това не значи да се конфронтирате с учителката по английски език в училище. Тук визираме частни уроци, курсове, допълнителни занимания у дома. Ако положението е много объркано, дайте “въздух” на детето, да научи първо единия език, после другия. Понякога пренатоварването с упражнения за наваксване дават по-лош резултат от простата почивка.
Анна Влаева - логопед и личностен консултант
Източник: priobshti.se
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари